Hammarbyskolan uppmärksammar FN-dagen!

Barnkonventionen, jämställdhet och allas lika värde är centrala delar i skolans arbete under hösten. Arbetet mynnar ut till storfirande under FN-dagen 24:e oktober. Konsert med gemensam sång utlovas för båda skolenheterna i ljushallen på Hammarbyskolan Södra! I den här nyheten kommer vi kontinuerligt att fylla på med dokumentation från FN-arbetet.

 

Klass FD:

Alla barn har rätt till kärlek

Hur man är, om man är olika om man har fult hår kan man ändå vara kär i den. Om bara en är kär och den andra springer iväg kan ju pojken kanske köpa en present och då kanske flickan blir kär och de kan gifta sig.
Man ska inte vara dum. Pojkar kan vara kära i pojkar och flickor i flickor. Jag är kär i min mamma . Föräldrarna älskar sina barn och kusiner, ja det är många som kan älska barnen. Jag älskar min pappa och mamma och storasyster. Och min farmor och farfar … fast de är döda.

Barn som flyr från krig har rätt att få skydd och hjälp

De ska inte vara i krig för att de kan skada sig. Det finns barn som behöver fly från krig. När inte mamma och pappa är där måste man kanske hoppa ner från balkongen. Man måste springa, cykla och åka motorcykel. Om man inte har någon bil kanske man kan åka tunnelbana.
Man letar upp en människa som man kan bo hos.

Man får inte tvinga barn att jobba eller vara soldater

Vi har ritat en jord för att det finns rättigheter på jorden. Om jag skulle vara i ett krig skulle jag vara jätteledsen. Man måste kanske flytta till ett annat land.
Man måste säga till de vuxna att de ska sluta kriga.
Om det kommer bombarbarplan måste man släcka ner.
Vi har målat barn som krigar. Det känns dålig.

Alla barn har rätt att gå i skolan

Alla barn får inte gå i skolan. De får gå till jobbet istället. Tråkigt om vi inte fick gå i skolan. Man måste lära sig att skriva och allting som man måste lära sig. Man får träffa nya kompisar och göra fina saker.
Det kan vara så att det finns barn som inte har några föräldrar, så kanske det kommer en vuxen och frågar om den kan få vara deras pappa eller mamma. Då kan den lära barnen saker.

Alla barn har rätt att få leka

Man måste leka. Det är viktigt att ha kul. De barn som inte får leka kanske måste jobba. Om man inte har fina leksaker kan man till exempel springa, hoppa eller leka med äpplen.
När man leker lär man sig att vara snäll och ha kul och vara glad. Man får vara med kompisar.

Alla barn har rätt till bra och sjukvård

Alla kanske inte har råd för att det kostar. De kanske dör. De kanske får ligga på bordet där det inte är mjukt. I mitt land när jag var tre fick jag ligga på ett bord med ett lakan.
På Gotland när jag fick en spik i foten, där är det mer vita väggar. I fattiga länder kan det vara smutsigt i fönstren. Fast det kan vara smutsigt i Sverige med och gammeldags.
Om nån har stukat foten och det kanske kostar då får den ingen hjälp. Rika människor kan skänka pengar. Vi i Sverige är rika.

 

Klass 5B nyttjade Mentimeter för att samla in elevernas tankar!

Barnkonventionen i centrum i dubbel bemärkelse hos klass 1C!

Klass 2AB och 3AB pryder Hammarbyskolan Norra med sina kloka reflektioner!

3E & 3F har skapat skulpturer med återvinningsmaterial!

Skulpturerna symboliserar olika artiklar ur barnkonventionen som de tycker är särskilt viktiga. De analyserade först bilder på fredsskulpturer från hela världen och diskuterade hur konstnärerna kan ha tänkt. Sedan gjorde de egna skisser innan de började bygga sina egna tolkningar.

 

Dela:
Kategorier: